Ko Latvijas Labums ir paveicis

Kopš kustības “Latvijas Labums” sākuma ir īstenotas nacionāla mēroga kampaņas, pasākumi un aktivitātes, kas spilgti ir apliecinājušas vietējā ražojuma nozīmi.

Grandiozs sabiedriskais notikums – simtiem uzņēmumu no visas Latvijas izgāja svētku gājienā pa Rīgas galvenajām ielām, noslēdzot to ar plašu izstādi-gadatirgu Vērmanes dārzā. Parāde bija gan Latvijas uzņēmējdarbības spēka demonstrācija, gan publisks lepnuma apliecinājums par radīto Latvijā. Dalībnieku vidū bija gan lielie tirgus spēlētāji, kā LIDO, Dzintars, Rimi, Lattelecom, gan arī jauni, radoši uzņēmumi, kas pirmoreiz iepazīstināja ar saviem produktiem plašākā mērogā.

Parādē piedalījās gan lielākās tirdzniecības ķēdes, gan ražotāji un pakalpojumu sniedzēji. Pasākuma laikā uzņēmēji prezentēja savus produktus un pakalpojumus, veicinot to atpazīstamību un stiprinot saikni ar sabiedrību. Parādes noslēgumā Vērmanes dārzā notika Latvijas labumu izstāde un gadatirgus, kur apmeklētāji varēja baudīt mākslinieku un mūziķu priekšnesumus, piedalīties pavārmākslas šovos un iegādāties dažādu Latvijas ražotāju produkciju. ​

Šis pasākums ne tikai veicināja Latvijas ražotāju atpazīstamību, bet arī stiprināja sabiedrības lepnumu par vietējiem produktiem, kļūstot par nozīmīgu notikumu valsts ekonomikas un kultūras dzīvi.

Viena no kustības “Latvijas Labums” mērķtiecīgākajām iniciatīvām bija “Piena mēnesis” – kampaņa, kuras mērķis bija pievērst sabiedrības uzmanību vietējo piena produktu nozīmei un mudināt patērētājus apzināti izvēlēties Latvijā ražoto.

Šī iniciatīva tika īstenota laikā, kad piena nozare Latvijā saskārās ar nopietniem izaicinājumiem – gan cenu svārstību, gan tirgus pārsātinājuma dēļ. Kampaņas uzdevums bija ne tikai emocionāli uzrunāt sabiedrību, bet arī panākt reālu, praktisku ietekmi uz patēriņu un ražotāju atbalstu.

Kampaņas rezultāti bija pārliecinoši un izmērāmi:

  • Rimi Latvia novēroja piena produktu patēriņa pieaugumu par 20–25%;
  • Maxima Latvija ziņoja par piena produktu patēriņa pieaugumu robežās no 13% (krējums) līdz pat 35% (biezpiens), savukārt pašmāju produktu kopējais patēriņš pieauga par 16%;
  • Elvi veikalos īpaši izteikts bija pieprasījuma kāpums jogurtiem – par 16%.

Šie dati apliecina, ka labi mērķēta sabiedriskā kampaņa spēj radīt taustāmu ekonomisku efektu ļoti īsā laikā, stiprinot gan nozares stabilitāti, gan sabiedrības apziņu par izvēles nozīmi.

Kampaņas “Piena mēnesis” komunikācijas tika mērķtiecīgi virzīta uz sabiedrības plašu sasniegšanu. Tās ietvaros tika izstrādāta gan vizuālā identitāte, gan kampaņas mājaslapa, kurā apkopota informācija par kampaņas mērķiem, partneriem un piena produktu nozīmi Latvijas ekonomikā.

Lai nodrošinātu spēcīgu klātbūtni publiskajā telpā, tika izvietota vides reklāma vairākās Latvijas pilsētās, kā arī izmantoti sociālie tīkli, kas kalpoja gan informatīviem, gan emocionāliem vēstījumiem.

Kampaņas atklāšanai tika organizēta preses konference, kurā piedalījās gan nozares pārstāvji, gan valsts amatpersonas. Pēc tās sekoja ļoti plaša mediju atsaucība – nacionālajos un reģionālajos izdevumos, ziņu portālos un radio.

Īpaša nozīme bija video stāstiem, kuros tika izcelti, Latvijas piena ražotāji, viņu ikdienas darbs un vērtības. Šie stāsti kalpoja kā emocionāls tilts starp ražotāju un patērētāju, veidojot personisku saikni un izpratni par vietējā atbalsta nozīmi.

Svarīgi uzsvērt, ka kampaņas īstenošana tika panākta, izmantojot bartera sadarbību un uzņēmumu iesaisti, bez tiešā finansējuma, kas apliecināja augsto uzticības līmeni kustībai “Latvijas Labums” un uzņēmēju vēlmei praktiski līdzdarboties vietējās ekonomikas stiprināšanā.

Kopumā “Piena mēnesis” kampaņa kalpo kā spilgts piemērs tam, kā kustība “Latvijas Labums” apvieno komunikāciju, vērtības un praktisku rīcību vienotā platformā, sasniedzot gan emocionālu, gan ekonomisku rezultātu.

2020. un 2021. gada maijā, pašā Covid-19 pandēmijas, izraisītās ārkārtējās situācijas kulminācijā, kustība “Latvijas Labums” īstenoja īpašu iniciatīvu – “Latvijas Labuma dienas”, kas norisinājās Latvijas Republikas Neatkarības atjaunošanas dienu svētku ietvaros. Šī bija ne tikai patriotiska, bet arī ekonomiski nozīmīga akcija, kuras mērķis bija aicināt sabiedrību apzināti izvēlēties Latvijā ražotus produktus un sniegtos pakalpojumus – arī pandēmijas apstākļos.

Kampaņas vēstījums bija vienkāršs, bet spēcīgs: “Atbalstot vietējo, mēs stiprinām Latviju.” Tas tika pielāgots arī jaunajai realitātei, kad klātienes tirdzniecība bija ierobežota un liela daļa patērētāju iepirkās tiešsaistē.

Kustība īpaši aicināja iedzīvotājus izmantot interneta veikalus un digitālos rīkus, lai turpinātu atbalstīt vietējos uzņēmējus, pērkot pārtiku, sadzīves preces, apģērbu un pakalpojumus no Latvijas uzņēmumiem.

Kampaņu atklāja preses konference, kurā piedalījās valsts augstākās amatpersonas – Ministru prezidents Krišjānis Kariņš un ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs –, uzsverot vietējās uzņēmējdarbības nozīmi ekonomikas noturībā un atkopšanā. Tāpat kampaņu publiski atbalstīja uzņēmēji un viedokļu līderi

Kampaņas komunikācijas rīki ietvēra:

  • plašu digitālo aktivitāšu klāstu sociālajos medijos,
  • vizuālos materiālus, kas aicināja izvēlēties Latvijas produktus,
  • partnerību ar uzņēmumiem un medijiem, kuri uzsvēra vietējās izcelsmes nozīmi savos kanālos.

“Latvijas Labuma dienas” pierādīja, ka arī krīzes laikā iespējams radīt sabiedrisku rezonansi, mobilizēt atbalstu vietējiem ražotājiem un stiprināt ekonomisko patriotismu. Tās bija dienas, kad izvēle par labu Latvijā radītajam kļuva par praktisku, apzinātu un vienlaikus simbolisku rīcību.

Radoša un emocionāla kampaņa, kurā mūzika satikās ar uzņēmējdarbību. Tās ietvaros tika radītas satīra rakstura dziesmas un videostāsti, kuros populāri Latvijas mūziķi sadarbībā ar uzņēmējiem atspoguļoja Latvijas ražotāju vērtības, stāstus un iedvesmu. Šī kampaņa piesaistīja plašu uzmanību, un kalpoja kā jauns veids, kā vietējo uzņēmējdarbību izcelt kultūras kontekstā.

Kampaņas laikā tika izveidota īpaša mājaslapa, kurā tika apkopoti uzņēmumu stāsti un radītas dziesmas, kas cildina Latvijas ražotāju veikumu. Kampaņas laikā tika izcelti dažādi Latvijas uzņēmumi un to nozaru aktualitātes. Piemēram:

  • Alus darītavas: Projekts iepazīstināja ar tādām vietējām alus darītavām kā “Užavas alus”, “Tērvetes alus” un “Valmiermuižas alus”, sniedzot ieskatu to darbībā un tradīcijās. ​
  • Pārtikas ražotāji: Tika stāstīts par AS “Dobeles dzirnavnieks” attīstību un mērķiem pozicionēt Latviju kā kvalitatīvu pārtikas ražotāju Eiropas kartē. ​
  • Olu ražošana: Uzņēmums “Balticovo” dalījās ar izaicinājumiem un tendencēm olu ražošanas nozarē Latvijā.

Kampaņa “Latvijas muzikālie labumi” ir spilgts piemērs tam, kā radošas un inovatīvas pieejas var veicināt vietējo produktu popularitāti un stiprināt nacionālo lepnumu par Latvijas ražotāju sasniegumiem.